Múzeumpedagógia

Kép

A magyar holokauszt történetét bemutató állandó és időszaki kiállítások tárlatvezetése mellett modulszerűen összeállítható, korcsoporthoz igazodó, térítésmentes foglalkozásokat ajánlunk a 12-18 éves korosztálynak.

Foglalkozásaink négy nagyobb egységre bonthatók: rendhagyó történelemórák, rendhagyó irodalomórák, tolerancia foglalkozások, illetve kifejezetten általános iskolás alsó tagozatos diákoknak kidolgozott foglalkozások. Ezek mindegyikét igény (kor valamint tudásháttér) szerint a csoportokra szabjuk.


Rendhagyó történelem órák ( 60/90’)

-          Emberjogok? A holokauszt idején

          Jogi vonatkozásokon keresztül mutatjuk be a vészkorszak eseményeit a jogfosztástól a koncepciós perekig.

-          Gyereksorsok a második világháborúban

          Gyerekek szemszögéből, különböző sorsokon át ismertetjük meg a diákokkal a második világháborút.

-          Női szerepek a táborban

          Női szerepek bemutatására helyezzük a hangsúlyt a női foglyok illetve a női őrök viszonylatában.

-          Munkaszolgálat és tábori munka

          Megismertetjük a diákokkal a munkaszolgálatot, illetve a táborokban végzett különféle kényszermunkákat.

-           Embermentők, elkövetők, üldözöttek

          Játékos formában ismertetjük meg az embermentő tevékenységet, teszünk különbséget fogalmak között, körbejárjuk az üldöztetés és az elkövetés témakörét.

-          Hiányjelek: Maradni vagy menni?

          Aki Magyarországon maradt akkor is amikor volt lehetősége elmenni, vagy aki elmenekült az országból, hogyan alakult íróink, tudósaink, sportolóink, szellemi nagyjaink, sorsa.

-          Napló sztorik

          Túlélők napló jegyzetei alapján, visszaemlékezésein keresztül járjuk körbe, hogy milyen volt az „élet” a náci táborokban.


 Rendhagyó irodalomórák ( 60')

-          Dilemmák Radnóti Miklós életében

          Felvállalni zsidó származását vagy elbújni, elmenekülni előle? Hogyan hatott e dilemma költészetre és életre.

-         Munkaszolgálatos pénztárcák

          Pénztárcákba rejtett dokumentumok segítségével dolgozzuk fel két híres magyar irodalmi alak életét.

-         Kreatív történetírás

         Rejtő Jenő Csontbrigád című könyve alapján a történet kreatív újragondolásával beszélünk a munkaszolgálatról és az író életéről.

-          Pál utcai fiúk drámapedagógiai foglalkozás

          Az ifjúsági irodalom egyik alapművének tartott regény melynek szereplői józsefvárosi gyerekek, akiknek két bérház közötti grund jelenti a játékszabadságot. A foglalkozáson a gyerekek beleélhetik magukat a játékok által megelevenedett történetbe.


Tolerancia foglalkozások: (90/160’)

-          Előítéletek

          Szituációs játék a társadalmi csoportok, különbségek megismerésére, megmutatjuk, hogy a feltételezések nem egyszer valótlan benyomásokat alakíthatnak ki.

-          Kísérletek

          Kisfilmek és olyan megtörtént esetek, amik szociálpszichológiai kísérletekről szólnak. Beszélgetés arról, hogy mennyire könnyű manipulálni, és egymás ellen uszítani embereket.

        Filmnézés, majd közös feldolgozás a zárt közösség, az uniformizálódás és a manipuláció veszélyeiről, a Hullám című film kapcsán.

-          Identitás kérdése

          Mit gondolunk magunkról és másokról? Hogyan viszonyulunk más országokhoz, más népcsoportokhoz? Játékos világnépei és vallásai óra.


Foglalkozások alsósoknak (1-5. osztály) (60')

-          Tomi, egy családi emlék Terezínből

        Tomi, olyan képeskönyv, amelyet egy apa készített kisfia harmadik születésnapjára a terezíni gettóban. A feldolgozás során a képek alapján, beszélgetünk arról, hogy hogyan éltek az emberek a nácik által minta gettónak létrehozott Terezínben.

-          Túlélő játék babák

        Három különböző baba és egy maci egy közös van bennük, volt egy olyan kis gazdájuk, aki nem hagyta el őket, mindnek van egy története. Ezt ismerhetik meg a játékok által a gyerekek.


Beszélgetés túlélővel (120’ )

Találkozás, koncentrációs tábort, munkaszolgálatot, túlélő emberekkel, akik saját személyes tapasztalataikról és sorsukról mesélnek a diákoknak.


Jelentkezés és információ:

Árvai Noémi múzeumpedagógus

Tel: +36 1 455 3324 e-mail: oktatas(kukac)hdke.hu


Kapcsolat

Holokauszt Emlékközpont
H-1094 Budapest
Páva u. 39.

+36 1 455-3333
+36 1 455-3399
info@hdke.hu

Nyitva tartás

Kedd-vasárnap: 10:00 - 18:00
A jegypénztár 17 órakor zár.

Virtuális kiállítások

Látogasson el Ön is a Páva utcai Holokauszt Emlékközpontba, ahol különleges és egyedi építészeti környezet fogadja.

Állandó kiállítás

Jogfosztástól népirtásig

A magyar holokauszt áldozatainak emlékére Az állandó kiállítás témája a magyar holokauszt. Célja, hogy a faji ideológia által fizikai megsemmisítésre ítélt magyar állampolgárok, azaz a zsidók és a romák szenvedéseit, üldöztetését, legyilkolását elbeszélje és bemutassa. A kiállítás vezérmotívuma az...

Tovább

A kiállítás helyszíne

A mintegy 1500 m2-es kiállítótér az emlékközpont mélyföldszintjén és a zsinagógaterében található

A kiállítást rendezte

Magyar Nemzeti Múzeum

Ne maradjon le a legfrissebb kiállításokról, különleges alkalmakról.

Tudta-e?

Hány áldozat neve szerepel az emlékfalon?

A több mint félmillió magyar áldozat kilétének megállapítása hosszú kutatómunkát igényel. Jelenleg 140 000 azonosított áldozat neve szerepel az Áldozatok Emlékfalán.

További nevek azonosítása jelenleg is folyik. Az összes halott kilétének megállapítása lehetetlen, ezért a nevek mellé felkerülő üres táblákkal emlékezünk a névtelen áldozatokra.

A Holokauszt Emlékközpont látogatóit számítógépes adatbázis segíti az emlékfalon megörökített hozzátartozóik nevének megtalálásában. Az érdeklődők emléklapot kapnak, amelyen grafikus ábra mutatja meg, hogy az emlékfal mely részén szerepel a keresettek neve.

Az érintettek, hozzátartozóik és mindazok, akik az elhurcoltakról bármilyen információval rendelkeznek a honlapunkról letölthető áldozatok adatlapja beküldésével kezdeményezhetik a név emlékfalra kerülését.

Tovább a Gyakran Ismételt Kérdésekhez

Hírlevél

Adja meg az e-mail címét, így mindig időben tájékozódhat a legfrissebb kiállításokról, különleges alkalmakról.