A holokauszt témáját évtizedeken át tabuként kezelték Kelet-Európában: emlékezés helyett csend volt a holokauszt túlélőinek a családjában is – nehéz volt a traumákról beszélni. A hetvenes években azonban megtört a jég, memoárok, regények és filmek egész sora jelent meg a Vészkorszakról.
Hogyan reprezentálja a holokausztot a film? Milyen problémákkal kell szembenézniük a holokauszt-filmek alkotóinak és nézőinek? Ezen kérdésekre is keressük a választ neves filmrendezők, szakértők közreműködésével.
A konferencián a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Kérjük, részvételi szándékát legkésőbb március 22-ig jelezze az alábbi email címen vagy telefonszámon: konferencia(kukac)hdke.hu; 06-1-455-3309
KONFERENCIÁT MEGELŐZŐ FILMVETÍTÉS/2010. március 26.
17.30
Éva-A-5116
R: Nádasy László, 1963, 87 perc
19.30
Éva örök
R: ifj. Nádasy László, 2005, 84 perc
Konferencia PROGRAM
DÉLELŐTT
9.30-10.00 Regisztráció
10.00-11.00 1. szekció: Tömegkultúra és holokauszt
A tömegkultúra eszközeivel megjelenített holokauszt sok vitát váltott ki: lehet-e, szabad-e így? A populáris műfajok és a műfaji elemek megjelenése, tendenciája; a szent és profán találkozása.
ELŐADÓK:
Heller Ágnes: A reprezentáció illúziója
Réz András: A szent és profán találkozása
MODERÁTOR: Pécsi-Pollner Katalin
11.00 – 11.15 Kávészünet
11.15 – 12.45 2. szekció: Trauma és emlékezés
Az a probléma, hogy miért nem tudunk, vagy akarunk megrázó, a pszichén súlyos sérüléseket ejtett múltbeli történésekről beszélni, bizonyára összefügg azzal a kérdéssel, hogy mi az, ami képes a felszínre hozni a felidézésnek addig ellenálló emlékeket.
ELŐADÓK:
Fehéri György: Az emberi határhelyzetek és a képek. Miért nem lehet bizonyos holokauszt filmképzeléseket megvalósítani?
Murai András: Hely – trauma – emlékezet: dokumentumfilmekről
Vajda Júlia: „A filmek nézése közben rájöttem arra, hogy minden holokauszt film fals.”
A film az emlékezők elbeszéléseimben
MODERÁTOR: Surányi Vera
12.45 – 13.00 Kávészünet
13.00 – 14.30 3. szekció: A holokauszt ábrázolásának határai
Miért van több jó dokumentumfilm, mint játékfilm? Megmutatható-e, ami túl van a képzelet határain? Mit kezd a filmalkotás a túlélők tanúvallomásaival?
ELŐADÓK:
Hirsch Tibor: Hiány és helyettesítés
A holokauszt reprezentációja az 50-es és 60-as évek Magyarországon bemutatott filmjeiben
Pályi Márk: Trauma, képiség és ábrázolás. Emlékezés és javaslatkísérletek
Pócsik Andrea: A pharrajimos filmképei
MODERÁTOR: Murai András
14.30 – 15.30 Ebédszünet
DÉLUTÁN – KEREKASZTAL BESZÉLGETÉSEK
15.30 – 16.30 A dokumentálhatatlan emlékezés – archív anyagok használata a holokauszt filmekben
RÉSZTVEVŐK:
Salamon András, Szekeres Csaba és Schuster Richárd rendező
MODERÁTOR: Fehéri György
16.30 – 17.30 A pharrajimos magyarországi reprezentációja – művészet, média, tudomány
RÉSZTVEVŐK:
Kovács Éva szociológus
Szuhay Péter muzeológus, antropológus
MODERÁTOR: Pócsik Andrea
17.30 – 18.00 Kávészünet
ESTE – FILMVETÍTÉS
Bevezető előadás: Surányi Vera
18:00-20.00 Pol-in
(Jolanta Dylewska, lengyel, 2008) – angol felirattal.
A lengyelországi zsidóság élete a két világháború között, soha nem látott archív felvételeken.
A konferencia szervezői:
Fehéri György (Ph.D), irodalomtörténész, esztéta, Collegium Hungaricum, Berlin
Murai András (Ph.D), docens, Nyugat-magyarországi Egyetem, Kommunikáció és Médiatudományi Tanszék
Pécsi-Pollner Katalin (Ph.D), irodalomtörténész, Holokauszt Emlékközpont
Pócsik Andrea, filmtörténész, ELTE BTK, Film-, Média- és Kultúraelméleti Doktori Program
Surányi Vera, filmtörténész, programszervező (Verzio Filmfesztivál)
Szirbek Anita, alapítványi elnök, projektmenedzser (Odeon Alapítvány)