Időpont: 2013. február 16. 10 óra Napjainkban számos kisebbséggel kapcsolatos előítélet fogalmazódik meg a magyar társadalomban. A Történelemtanárok Egylete által szervezett műhelybeszélgetés-sorozat elsősorban azoknak az etnikai-vallási kisebbségeknek a helyzetét kívánja elemezni, melyek a 21. század első évtizedeiben leginkább érintettek a politikai közbeszédben, leginkább ki vannak téve előítéleteknek, leginkább „tematizáltak” a közéletben. Helyszín: Kossuth Klub (1088 Budapest, Múzeum u. 7.)
A beszélgetések arra irányulnak, hogy a történelemtanítás eszközein, a történelmi ismereteken keresztül lehessen felmérni az egyes kisebbségekkel, „idegenséggel” kapcsolatos ismereteket, felmutatni az együttélés lehetőségeinek keresését, történelmi példák és aktuális ismeretek segítségével elmélyíteni a kölcsönös megértéssel, együttéléssel kapcsolatos magatartásmintákat. A műhelymunka fontos célja, hogy a történelemtanárok számára segítséget nyújtson a toleranciára nevelés erősítése érdekében.A résztvevők feldolgozzák a meglévő tapasztalatokat, keresik a továbblépés lehetséges irányait.
A három műhelybeszélgetés témája, időpontja:
2013. február 2. 10 óra
„Messziről jött” idegenek
Az Európán kívüli beköltözők helye a magyar társadalomban. Elsősorban az arab (muszlim) illetve a kínai népesség magyarországi megjelenése és a velük való együttélés lehetősége, az új típusú előítéletek születésének elemzése, az ezek elleni fellépés lehetőségei.
Vitaindítók:
Milyen kép él a magyar társadalomban az arabokról és muszlimokról?
Rostoványi Zsolt egyetemi tanár, a Budapesti Corvinus Egyetem rektora
Milyen kép él a magyar társadalomban a távol-keleti népekről?
Dr. Nguyen Luu Lan Anh egyet. docens, az ELTE PPK Interkulturális Pszichológiai és Pedagógiai Központ vezetője
“Távoli idegenek” a magyarországi történelemtanításban
Kopcsik István középiskolai tanár
2013. február 16. 10 óra
Zsidók (izraeliták) a magyar történelemben, történelemtanításban.
Az antiszemitizmus jelenléte az iskolákban, a történelmi múlt (középkor, újkor, 20. század) mellett a zsidóság állapota a mai magyar társadalomban.
Vitaindítók:
Mit kezdjenek a történelemtanárok a magyar zsidók történetével, jelenével? Mi tehető a leegyszerűsítések, sztereotípiák és antiszemitizmus ellen iskolában, vagy azon kívül?
1. Prof. Dr. Szita Szabolcs történész, a Holokauszt Emlékközpont ügyvezető igazgatója
2. Kovács András szociológus, a Közép-Európai Egyetem (CEU) tanára
3. Hosszú Gyula történelemtanár
2013. március 2. 10 óra
Cigányok (romák) a történelemtanításban.
A megjelenő szűk körű történeti információk mellett a 20. századi, különösen a rendszerváltást követő társadalmi feszültségek elemzése, bemutatása, a cigány-magyar együttélés feltételeinek vizsgálata.
A beszélgetések helyszíne a Kossuth Klub (1088 Budapest, Múzeum u. 7.)
Előzetes jelentkezés: iroda@tte.hu
A műhelybeszélgetések felépítése
Mindhárom műhelybeszélgetés egy szaktörténész, egy szociológus, illetve más kapcsolódó szakterülettel foglalkozó, valamint egy gyakorló történelemtanár 20 perces vitaindító előadására épül. Az előadások megvizsgálják a vonatkozó történelemkönyvek által kínált képet, elemzik a megújult Nemzeti Alaptanterv vonatkozó előírásait, illetve az egyes előítéletek szerkezetét, jellegzetességeit, a befogadó közeget, továbbá javaslatokat fogalmaznak meg a történelemtanítás továbbfejlesztése, a tolerancia gyakorlati elveinek elmélyítése szempontjából. Mindegyik témánál hangsúlyt helyezünk a konfliktusok bemutatásán kívül azok magyarázataira, megoldásaira, valamint a békés együttélés bemutatására is. Az előadásokat a résztvevők kerekasztal-beszélgetése követi. A vitaindítók után a résztvevők fejtik ki álláspontjukat. A beszélgetésen lehetőség nyílik javaslatok, ajánlások megfogalmazására is. Az elhangzottak publikálásra kerülnek a Történelemtanárok Egylete internetes honlapján.
A program támogatója az Egyesült Államok Nagykövetsége.