Töredezett emlékek: Holokausztoktatás a 21. században oktatási konferencia

  • Főoldal
  • Töredezett emlékek: Holokausztoktatás a 21. században oktatási konferencia
18 ápr

Töredezett emlékek: Holokausztoktatás a 21. században


PROGRAM

A Holokauszt Emlékközpont nemzetközi holokausztoktatási konferenciát szervez „Töredezett emlékek: Holokausztoktatás a 21. században” címmel, 2024. április 18-án.

Megnyitó beszédek:
Dr.Grósz Andor, kuratóriumi elnök, Holocaust Dokumentációs Központ és Emlékgyűjtemény Közalapítvány
Dr. Rétvári Bence, miniszterhelyettes, Belügyminisztérium

10:15-11:00 Plenáris előadás

Szőnyi Andrea (Zachor Alapítvány)
Az IHRA pedagógusok számára készült forrásainak bemutatása és gyakorlati alkalmazása a tanításban
Az előadás célja, hogy bemutassa a Holokausztról szóló tanítási és tanulási javaslatokat, a Nemzetközi Holokauszt Emlékszövetség (IHRA) oktatási munkacsoportjának szakértői által kidolgozott forrásokat, gyakorlati megvalósítási lehetőségekre összpontosítva, példákat mutatva olyan eszközökre és módszerekre, amelyeket a pedagógusok közvetlen munkájuk során alkalmazhatnak.

11:00-12:40 1. szekció: Múzeumpedagógia

Monika Koszyńska (POLIN Múzeum, Varsó)
Ahhoz, hogy megértsük a veszteséget, tudnunk kell, kik voltak ők, és hogyan éltek itt.
A lengyel zsidók történetét bemutató POLIN Múzeum 2013 óta működik az egykori varsói északi kerület helyén. Területén a német nácik a varsói gettót szervezték meg a második világháború alatt. Itt zajlott a német megszállók elleni első fegyveres felkelés, a varsói gettófelkelés. múzeum széleskörű oktatási programot folytat a helyszín összetett- és feldolgozhatatlan történelmét szem előtt tartva. Az előadás ezekbe a programokba enged betekintést.

Matej Beránek (Szered, Holokauszt Múzeum, Szlovákia)
A szeredi holokauszt múzeum oktatási programjai
A Szeredi Holokauszt Múzeum a Szlovák Nemzeti Múzeum – Zsidó Kultúra Múzeumának része, és az egykori szeredi munka- és koncentrációs tábor területén jött létre. A múzeum oktatási tevékenységei történelmi anyagokon, holokauszt-túlélők audiovizuális tanúvallomásain, állandó kiállításokon és az egykori szeredi munka- és koncentrációs tábor történelmi helyszínén alapulnak.

Tanja Tuleković: (Bosznia-hercegovinai Szerb Köztársaság)
Múzeumpedagógia a Donja Gradina emlékhelynél
Donja Gradina Emlékhely látogatásának fontossága a következőkben tükröződik: olyan autentikus hely, amely lehetőséget ad történeti kutatások elvégzésére, oktatásra, megemlékezésre, tisztelgésre az usztasa népirtás áldozatai előtt. Az előadás során videók segítségével kerül bemutatásra az emlékhely.

12:30-13:30 Ebédszünet

13:30-15:00 2. szekció: Innovatív módszerek a holokausztoktatásban

Victoria Kumar (ERINNERN:AT, OeAD, Ausztria)
A digitális emlékezet-tájkép projekt bemutatása
A DERLA – dokumentációs és oktatási projekt, amely megmutatja, hogyan valósul meg a helyszín-alapú és médiával támogatott tanulás a digitális térben, de közvetlenül “a helyszínen” is. Az előadáson bemutatásra kerül a DERLA, valamint a digitalizáció és a közvetítés konkrét kérdései az oktatásban.

Miško Stanišić (Újvidék, Szerbia)
“Eszter” – Képregény a holokausztoktatásban
Az “Eszter” – egyedülálló oktatási anyag: olyan illusztrált, dramatizált történetek gyűjteménye, amelyet történelmi dokumentumok egészítenek ki. Ez a fajta tanulási segédeszköz, összekapcsolja a múltat a jelennel azáltal, hogy bevonja a diákokat a történelmi feljegyzésekkel kapcsolatos saját kutatásukba és elmélkedésükbe, miközben a hangsúlyt a történelmi tényeken alapuló, mélyen magával ragadó személyes történetekre helyezi.

Boris Hajdinjak (Maribor, Szlovénia)
A muravidéki zsidók sorsa Primo Levi, Elie Wiesel és Kertész Imre műveiben
A holokauszt történelmi jelentőségének, mai ismeretének egyik megjelenése a holokauszttúlélő írók műveiben található. Az előadás bemutatja, hogy miért és hogyan hasonlítanak élményeik a muravidéki zsidók sorsához. Javaslatot tesz arra is, hogyan lehet és miért fontos ezeket a hasonlóságokat felhasználni a régió zsidósága sorsának bemutatására.

15:00-15:30 Kávészünet

15:30-17:00 3. szekció: A holokausztoktatás kihívásai

Noa Mkayton (Jad Vasem, Izrael)
A holokauszt tanításának kihívásai október 7. után
Az Izrael elleni október 7-i támadás, és az azt követő háború óta az antiszemitizmus világszerte drasztikusan növekszik, ami nemcsak a zsidó személyek és intézmények biztonságát, hanem a holokausztoktatás körülményeit is érinti. Az előadás a holokausztoktatás és a jelenlegi antiszemitizmusról szóló tanítás közötti összetett kapcsolatot vizsgálja.

Oana Nestian-Sandu (TOLI és Temesvár, Románia)
Tanulni a múltból, cselekedni a jövő érdekében – Interdiszciplináris megközelítés a holokauszt, az emberi jogok és a kultúrák közötti oktatásban
Az általunk javasolt interdiszciplináris megközelítés a holokausztoktatás, az emberi jogok oktatásának és az interkulturális oktatás megközelítéseit és módszereit ötvözi azzal a céllal, hogy a diákokat a múlt megismerésére, a múlt és a jelen kapcsolatának megértésére és a demokratikus és interkulturális társadalmak fejlődéséhez való hozzájárulásra irányítsa, amelyben minden egyén méltóságteljes életet élhet.

Árvai Noémi-Goldmann Márta (HDKE, Budapest)
Kihívások a tanárképzésben: A golyók által elkövetett népirtások témája a holokausztoktatásban
Az előadás során a HDKE munkatársai beszámolnak sikeres együttműködésükről és tapasztalataikról, melynek keretében 7 nemzetközi tanárképzést bonyolítottak le Budapesten a francia Yahad-in-Unum kutatócsoporttal egy eddig kevésbe oktatott területről: a volt szovjet területeken 1941-44 között történő népirtásokról, és ennek magyarországi vonatkozásairól.

17:00 Konferencia lezárása:  Zima András igazgató

Csatolmányok

Név Méret
MEGHÍVÓ 69 KB
Absztraktfuzet 621 KB