Eltáncolni a felfoghatatlant, szembenézni a feldolgozhatatlannal – az izraeli Kibbutz Contemporary Dance Company Aide memoire című előadása a holokauszt jelenünkre gyakorolt hatását mutatja be úgy, hogy az új generációk tapasztalataiból és érzelmeiből szemléli a tragédiát. A koreográfia nem a holokausztot festi le, hanem tudatos asszociációinkra építve mai világunkról is szól. A 20 éve bemutatott, azóta a világ minden táján nagy sikerrel játszott darab a Holokauszt Emlékév részeként 2014. január 5-én és 6-án a Művészetek Palotájában lesz látható.
„Az Aide Memoire nem csak a holokausztról szól. Olyan kérdésekkel foglalkozik, amelyek jelenünkkel és a mai valósággal kapcsolatosak: az erőszakkal, a háborúkkal, és azok mindennapi életünkre gyakorolt hatásával. Azért alkottam ezt a darabot, hogy elkiálthassam: állítsátok meg az erőszakot! Állítsátok meg a holokausztot!” Így foglalta össze a táncelőadás legfontosabb mondanivalóját a társulat művészeti vezetője és koreográfusa, Rami Be’er, aki erős személyes indíttatással bírt az Aide Memoire létrehozásakor. Egy izraeli kibucban nőtt fel, magyar származású holokauszttúlélő szülők gyermekeként, akik azonban évtizedekig nem beszéltek a múlt e sötét fejezetéről. „Amikor úgy éreztem, készen állok arra, hogy szembenézzek a holokauszt rettenetével, megszületett az Aide Memoire, amelyben a csapdába zártság érzését igyekeztem megjeleníteni.”
Az előadás díszletéül szolgáló kilenc alakítható fatábla, a köztük lévő rések – amelyeken éppen átférnek a táncosok – is ezt szimbolizálják. Ám a szereplők ebben a jelképesen barakkszerű térben megtanulnak létezni, és kiderül, itt nemcsak menekülni, hanem álmodozni, vágyakozni és élni is lehet. A koreográfiát lenyűgöző dinamika, színházszerű fogalmazásmód jellemzi, amelyet a kitüntetett szerepet kapó világítás, a gondosan megválogatott kosztümök, a sokszínű zenei kollázs – Dowland, a Laibach, Stockhausen és a Kronos Quartet – erősít. A táncosok mozgása két „felületen” folyik: a palánkon inkább a testtechnika, míg a földön – ahol a szereplők szabadabban létezhetnek – a Graham-iskola és a klasszikus balett mozdulatai dominálnak. Az Aide Memoire ereje abban áll, ahogy a színházi és a politikai, a drámai és a történelmi, az egyetemes és a személyes dimenziókat hatásosan egyesíti.
A Kibbutz Contemporary Dance Company
A Kibbutz Contemporary Dance Companyt 1970-ben Yehudit Arnon alapította, a libanoni határ közelében található galileai Ga’aton Kibucban. Arnon irányításával a fiatal amatőr táncosokból álló csoport Izrael egyik vezető társulatává vált. Bejárták egész Izraelt, Európát, az Amerikai Egyesült Államokat és a Távol-Keletet. Az együttesben megfordultak a korszak jelentős izraeli koreográfusai, valamint vendégtanár-koreográfusok Amerikából és Európából. 1996-ban az addig táncosként és koreográfusként már évek óta a társulattal dolgozó Remi Be’er lett a művészeti vezető. Mára az ő munkája és stílusa lett a társulat védjegye. Jelenleg 60 izraeli és külföldi táncossal dolgoznak, akiket kivételes technikai és fizikai felkészültség, valamint rendkívüli érzékenység jellemez. A fiatal tehetségeket folyamatosan keresi a társulat, tréningprogramjaikra többek között a budapesti fellépés alkalmával is tartanak táncos meghallgatást január 6-án a Müpában.
Rami Be’er koreográfus, a társulat művészeti vezetője
Magyar származású muzsikus családba született a Ga’aton-i kibucban, a mai napig élnek Magyarországon rokonai. Már nagyon fiatalon elkezdett csellózni, később pedig tánctanulmányokat folytatott Yehudit Arnonnál. A Kibbutz Contemporary Dance Companynak 1980-ban lett táncosa és koreográfusa, 1996-ban pedig művészeti igazgatója. Azóta több mint ötven koreográfiáját mutatta be a társulat. Munkáival és gyermekeknek szóló koreográfiáival nagy népszerűségre tett szert, előadásait Izraelben és külföldön számos díjjal jutalmazták. Bár a világ minden tájáról kap meghívásokat, saját együttese számára minden évben új koreográfiát készít. Sokoldalú alkotóként a díszletet, a világítást és időnként a jelmezeket is ő maga tervezi. Műveiben olyan utazásra hívja nézőit, amelynek révén önmagukkal találhatják meg a kapcsolatot. Rami Be’er munkái leképezik a világ képzelet–valóság viszonyait, a nézők mégis szabadon fedezhetnek fel egybeeséseket az előadások és a maguk személyes tapasztalatai között.
Yehudit Arnon, a társulat alapítója
Yehudit Arnon Juditként látta meg a napvilágot 1926. október 15-én Révkomáromban. Családjával együtt 1944. június 11-én Auschwitzba hurcolták. A birkenaui táborban – miután egy éjszakát büntetésképp éhezve, fázva, mezítláb tölt a hóban, amiért elutasítja, hogy táncával szórakoztassa a karácsonyt ünneplő tiszteket – fogadja meg, hogy a táncnak szenteli életét. 1945 májusában az olaszországi Avigliano menekülttáborába került, onnan ment Haifába 1948-ban, majd férjével együtt a libanoni határhoz közel fekvő Ga’aton kibuc egyik alapító tagja lett. A mosodában dolgozott, szabadidejében a kor legjobb izraeli táncosaitól – például Gertrud Kraustól és Yardena Cohentől – tanult. 1965-ben, miután Arnonnak sikerül meggyőznie a közösséget a modern tánc fontosságáról, a kibuc táncstúdiót épít, s megnyitja a kapuit a környék tehetséges fiataljai előtt. 1970-ben ebből a csapatból alakult meg a Kibbutz Contemporary Dance Company. Arnon irányításával a kezdetben fiatal amatőr táncosokból álló csoportja Izrael egyik vezető kortárs táncművészeti társulatává vált. Életművéért és oktatási tevékenységéért 1997-ben Izraelben a legmagasabb elismerésben részesítették, Israel-díjat kapott. Bár a társulatot 1996-ban tanítványára, Rami Be’er-re bízta, később is kapcsolatban maradt táncosaival. 2013 augusztusában, 87 évesen hunyt el, a Ga’aton kibucban helyezték örök nyugalomba – ott, ahol az álmai valósággá váltak.