A magyar holokauszt történetét bemutató állandó és időszaki kiállítások tárlatvezetése mellett modulszerűen összeállítható, korcsoporthoz igazodó, térítésmentes foglalkozásokat ajánlunk a 12-18 éves korosztálynak.
Foglalkozásaink négy nagyobb egységre bonthatók: rendhagyó történelemórák, rendhagyó irodalomórák, tolerancia foglalkozások, illetve kifejezetten általános iskolás alsó tagozatos diákoknak kidolgozott foglalkozások. Ezek mindegyikét igény (kor valamint tudásháttér) szerint a csoportokra szabjuk.
Rendhagyó történelem órák ( 60/90’)
– Emberjogok? A holokauszt idején
Jogi vonatkozásokon keresztül mutatjuk be a vészkorszak eseményeit a jogfosztástól a koncepciós perekig.
– Gyereksorsok a második világháborúban
Gyerekek szemszögéből, különböző sorsokon át ismertetjük meg a diákokkal a második világháborút.
– Női szerepek a táborban
Női szerepek bemutatására helyezzük a hangsúlyt a női foglyok illetve a női őrök viszonylatában.
– Munkaszolgálat és tábori munka
Megismertetjük a diákokkal a munkaszolgálatot, illetve a táborokban végzett különféle kényszermunkákat.
– Embermentők, elkövetők, üldözöttek
Játékos formában ismertetjük meg az embermentő tevékenységet, teszünk különbséget fogalmak között, körbejárjuk az üldöztetés és az elkövetés témakörét.
– Hiányjelek: Maradni vagy menni?
Aki Magyarországon maradt akkor is amikor volt lehetősége elmenni, vagy aki elmenekült az országból, hogyan alakult íróink, tudósaink, sportolóink, szellemi nagyjaink, sorsa.
– Napló sztorik
Túlélők napló jegyzetei alapján, visszaemlékezésein keresztül járjuk körbe, hogy milyen volt az „élet” a náci táborokban.
Rendhagyó irodalomórák ( 60′)
– Dilemmák Radnóti Miklós életében
Felvállalni zsidó származását vagy elbújni, elmenekülni előle? Hogyan hatott e dilemma költészetre és életre.
– Munkaszolgálatos pénztárcák
Pénztárcákba rejtett dokumentumok segítségével dolgozzuk fel két híres magyar irodalmi alak életét.
– Kreatív történetírás
Rejtő Jenő Csontbrigád című könyve alapján a történet kreatív újragondolásával beszélünk a munkaszolgálatról és az író életéről.
– Pál utcai fiúk drámapedagógiai foglalkozás
Az ifjúsági irodalom egyik alapművének tartott regény melynek szereplői józsefvárosi gyerekek, akiknek két bérház közötti grund jelenti a játékszabadságot. A foglalkozáson a gyerekek beleélhetik magukat a játékok által megelevenedett történetbe.
Tolerancia foglalkozások: (90/160’)
– Előítéletek
Szituációs játék a társadalmi csoportok, különbségek megismerésére, megmutatjuk, hogy a feltételezések nem egyszer valótlan benyomásokat alakíthatnak ki.
– Kísérletek
Kisfilmek és olyan megtörtént esetek, amik szociálpszichológiai kísérletekről szólnak. Beszélgetés arról, hogy mennyire könnyű manipulálni, és egymás ellen uszítani embereket.
Filmnézés, majd közös feldolgozás a zárt közösség, az uniformizálódás és a manipuláció veszélyeiről, a Hullám című film kapcsán.
– Identitás kérdése
Mit gondolunk magunkról és másokról? Hogyan viszonyulunk más országokhoz, más népcsoportokhoz? Játékos világnépei és vallásai óra.
Foglalkozások alsósoknak (1-5. osztály) (60′)
– Tomi, egy családi emlék Terezínből
Tomi, olyan képeskönyv, amelyet egy apa készített kisfia harmadik születésnapjára a terezíni gettóban. A feldolgozás során a képek alapján, beszélgetünk arról, hogy hogyan éltek az emberek a nácik által minta gettónak létrehozott Terezínben.
– Túlélő játék babák
Három különböző baba és egy maci egy közös van bennük, volt egy olyan kis gazdájuk, aki nem hagyta el őket, mindnek van egy története. Ezt ismerhetik meg a játékok által a gyerekek.
Beszélgetés túlélővel (120’ )
Találkozás, koncentrációs tábort, munkaszolgálatot, túlélő emberekkel, akik saját személyes tapasztalataikról és sorsukról mesélnek a diákoknak.
Jelentkezés és információ:
Árvai Noémi múzeumpedagógus
Tel: +36 1 455 3324 e-mail: oktatas(kukac)hdke.hu