Rendhagyó órák

A magyar holokauszt történetét bemutató állandó és időszaki kiállítások tárlatvezetése mellett modulszerűen összeállítható, korcsoporthoz igazodó, térítésmentes foglalkozásokat ajánlunk a 12-18 éves korosztálynak.

Foglalkozásaink négy nagyobb egységre bonthatók: rendhagyó történelemórák, rendhagyó irodalomórák, tolerancia foglalkozások, illetve kifejezetten általános iskolás alsó tagozatos diákoknak kidolgozott foglalkozások. Ezek mindegyikét igény (kor valamint tudásháttér) szerint a csoportokra szabjuk.


A Holokauszt Emlékközpont a Holokauszt 80. emlékév keretében ingyenes oktatási- és múzeumpedagógiai programokat hirdet meg középiskolás diákok számára.

Az érdeklődő csoportok az Emlékközpont tudományos munkatársai által tartott rendhagyó órákon vehetnek részt, amelyeken megismerhetik a magyarországi holokauszt eseményeit, a zsidóság vészkorszak előtti, és azt követő helyzetét valamit betekintést nyerhetnek gyűjteményi részlegünk működésébe és egy-egy kiállításunk megszületésének folyamataiba is.

Bővebb információkért illetve a meghirdetett órák leírásaiért kérjük kattintson az alábbi LINKRE.


A Holokauszt Emlékközpont közösen a Haver Alapítvánnyal a Holokauszt 80. emlékév keretében oktatási- és múzeumpedagógiai programot ajánl középiskolás diákok számára.

A programról:

A Holokauszt Emlékközpont Jogfosztástól népirtásig című állandó kiállításán tárlatvezetőink kísérik végig a csoportot (a részvétel belépőjegy és tárlatvezetési díj ellenében történik), melyen megismerhetik a magyarországi holokauszt eseményeit, a zsidóság vészkorszak előtti, és az azt követő helyzetét. A tárlat megtekintése után a diákcsoport díjmenetesen részt vehet a Haver Alapítvány által tartott foglalkozáson.

Bővebb információkért illetve a meghirdetett órák leírásaiért kérjük kattintson az alábbi LINKRE


Rendhagyó történelem órák ( 60/90’)

Emberjogok? A holokauszt idején
Jogi vonatkozásokon keresztül mutatjuk be a vészkorszak eseményeit a jogfosztástól a koncepciós perekig.

Gyereksorsok a második világháborúban
Gyerekek szemszögéből, különböző sorsokon át ismertetjük meg a diákokkal a második világháborút.

Munkaszolgálat és tábori munka
Megismertetjük a diákokkal a munkaszolgálatot, illetve a táborokban végzett különféle kényszermunkákat.

Embermentők, elkövetők, üldözöttek
Játékos formában ismertetjük meg az embermentő tevékenységet, teszünk különbséget fogalmak között, körbejárjuk az üldöztetés és az elkövetés témakörét.

Hiányjelek: Maradni vagy menni?
Aki Magyarországon maradt akkor is amikor volt lehetősége elmenni, vagy aki elmenekült az országból, hogyan alakult íróink, tudósaink, sportolóink, szellemi nagyjaink, sorsa.

Napló sztorik
Túlélők napló jegyzetei alapján, visszaemlékezésein keresztül járjuk körbe, hogy milyen volt az „élet” a náci táborokban.


 Rendhagyó irodalomórák ( 60′)

Dilemmák Radnóti Miklós életében
Felvállalni zsidó származását vagy elbújni, elmenekülni előle? Hogyan hatott e dilemma költészetre és életre.

Munkaszolgálatos pénztárcák
Pénztárcákba rejtett dokumentumok segítségével dolgozzuk fel két híres magyar irodalmi alak életét.

Kreatív történetírás
Rejtő Jenő Csontbrigád című könyve alapján a történet kreatív újragondolásával beszélünk a munkaszolgálatról és az író életéről.

Pál utcai fiúk drámapedagógiai foglalkozás
Az ifjúsági irodalom egyik alapművének tartott regény melynek szereplői józsefvárosi gyerekek, akiknek két bérház közötti grund jelenti a játékszabadságot. A foglalkozáson a gyerekek beleélhetik magukat a játékok által megelevenedett történetbe.


Tolerancia foglalkozások: (90/160’)

Előítéletek
Szituációs játék a társadalmi csoportok, különbségek megismerésére, megmutatjuk, hogy a feltételezések nem egyszer valótlan benyomásokat alakíthatnak ki.

Kísérletek
Kisfilmek és olyan megtörtént esetek, amik szociálpszichológiai kísérletekről szólnak. Beszélgetés arról, hogy mennyire könnyű manipulálni, és egymás ellen uszítani embereket.

Filmnézés, majd közös feldolgozás a zárt közösség, az uniformizálódás és a manipuláció veszélyeiről, a Hullám című film kapcsán.

Identitás kérdése
Mit gondolunk magunkról és másokról? Hogyan viszonyulunk más országokhoz, más népcsoportokhoz? Játékos világnépei és vallásai óra.


Foglalkozások alsósoknak (1-5. osztály) (60′)

Tomi, egy családi emlék Terezínből
Tomi, olyan képeskönyv, amelyet egy apa készített kisfia harmadik születésnapjára a terezíni gettóban. A feldolgozás során a képek alapján, beszélgetünk arról, hogy hogyan éltek az emberek a nácik által minta gettónak létrehozott Terezínben.

Túlélő játék babák
Három különböző baba és egy maci egy közös van bennük, volt egy olyan kis gazdájuk, aki nem hagyta el őket, mindnek van egy története. Ezt ismerhetik meg a játékok által a gyerekek.


Beszélgetés túlélővel (120’ )

Találkozás, koncentrációs tábort, munkaszolgálatot, túlélő emberekkel, akik saját személyes tapasztalataikról és sorsukról mesélnek a diákoknak.


Jelentkezés és információ:

Árvai Noémi múzeumpedagógus

Tel: +36 1 455 3324
E-mail: oktatas@hdke.hu