Rendhagyó órák

A magyar holokauszt történetét bemutató állandó és időszaki kiállítások tárlatvezetése mellett modulszerűen összeállítható, korcsoporthoz igazodó, térítésmentes foglalkozásokat ajánlunk a 12-18 éves korosztálynak.

Foglalkozásaink négy nagyobb egységre bonthatók: rendhagyó történelemórák, rendhagyó irodalomórák, tolerancia foglalkozások, illetve kifejezetten általános iskolás alsó tagozatos diákoknak kidolgozott foglalkozások. Ezek mindegyikét igény (kor valamint tudásháttér) szerint a csoportokra szabjuk.


Rendhagyó történelem órák ( 60/90’)

–          Emberjogok? A holokauszt idején

Jogi vonatkozásokon keresztül mutatjuk be a vészkorszak eseményeit a jogfosztástól a koncepciós perekig.

–          Gyereksorsok a második világháborúban

Gyerekek szemszögéből, különböző sorsokon át ismertetjük meg a diákokkal a második világháborút.

–          Női szerepek a táborban

Női szerepek bemutatására helyezzük a hangsúlyt a női foglyok illetve a női őrök viszonylatában.

–          Munkaszolgálat és tábori munka

Megismertetjük a diákokkal a munkaszolgálatot, illetve a táborokban végzett különféle kényszermunkákat.

–           Embermentők, elkövetők, üldözöttek

Játékos formában ismertetjük meg az embermentő tevékenységet, teszünk különbséget fogalmak között, körbejárjuk az üldöztetés és az elkövetés témakörét.

–          Hiányjelek: Maradni vagy menni?

Aki Magyarországon maradt akkor is amikor volt lehetősége elmenni, vagy aki elmenekült az országból, hogyan alakult íróink, tudósaink, sportolóink, szellemi nagyjaink, sorsa.

–          Napló sztorik

Túlélők napló jegyzetei alapján, visszaemlékezésein keresztül járjuk körbe, hogy milyen volt az „élet” a náci táborokban.


 Rendhagyó irodalomórák ( 60′)

–          Dilemmák Radnóti Miklós életében

Felvállalni zsidó származását vagy elbújni, elmenekülni előle? Hogyan hatott e dilemma költészetre és életre.

–         Munkaszolgálatos pénztárcák

Pénztárcákba rejtett dokumentumok segítségével dolgozzuk fel két híres magyar irodalmi alak életét.

–         Kreatív történetírás

Rejtő Jenő Csontbrigád című könyve alapján a történet kreatív újragondolásával beszélünk a munkaszolgálatról és az író életéről.

–          Pál utcai fiúk drámapedagógiai foglalkozás

Az ifjúsági irodalom egyik alapművének tartott regény melynek szereplői józsefvárosi gyerekek, akiknek két bérház közötti grund jelenti a játékszabadságot. A foglalkozáson a gyerekek beleélhetik magukat a játékok által megelevenedett történetbe.


Tolerancia foglalkozások: (90/160’)

–          Előítéletek

Szituációs játék a társadalmi csoportok, különbségek megismerésére, megmutatjuk, hogy a feltételezések nem egyszer valótlan benyomásokat alakíthatnak ki.

–          Kísérletek

Kisfilmek és olyan megtörtént esetek, amik szociálpszichológiai kísérletekről szólnak. Beszélgetés arról, hogy mennyire könnyű manipulálni, és egymás ellen uszítani embereket.

Filmnézés, majd közös feldolgozás a zárt közösség, az uniformizálódás és a manipuláció veszélyeiről, a Hullám című film kapcsán.

–          Identitás kérdése

Mit gondolunk magunkról és másokról? Hogyan viszonyulunk más országokhoz, más népcsoportokhoz? Játékos világnépei és vallásai óra.


Foglalkozások alsósoknak (1-5. osztály) (60′)

–          Tomi, egy családi emlék Terezínből

Tomi, olyan képeskönyv, amelyet egy apa készített kisfia harmadik születésnapjára a terezíni gettóban. A feldolgozás során a képek alapján, beszélgetünk arról, hogy hogyan éltek az emberek a nácik által minta gettónak létrehozott Terezínben.

–          Túlélő játék babák

Három különböző baba és egy maci egy közös van bennük, volt egy olyan kis gazdájuk, aki nem hagyta el őket, mindnek van egy története. Ezt ismerhetik meg a játékok által a gyerekek.


Beszélgetés túlélővel (120’ )

Találkozás, koncentrációs tábort, munkaszolgálatot, túlélő emberekkel, akik saját személyes tapasztalataikról és sorsukról mesélnek a diákoknak.


Jelentkezés és információ:

Árvai Noémi múzeumpedagógus

Tel: +36 1 455 3324 e-mail: oktatas(kukac)hdke.hu