Máskép(p) FilmKlub 2010 téli program

  • Főoldal
  • Máskép(p) FilmKlub 2010 téli program
28 jan

Filmklubunk a következő két félévben is kettős fókusszal rendelkezik majd, kétféle értelemben is. Egyfelől a bemutatott filmek két téma köré csoportosíthatók: egy részük a holokauszt témáját dolgozza fel, míg második tematikus blokkunkban ezúttal a kultúrák közötti párbeszéd, a különböző hátterű emberek találkozásakor létrejövő dialógus lehetőségeinek és lehetetlenségének kérdése felé tágítjuk ki vizsgálódásunkat.

Másfelől, a filmnézést kísérő előzetes szempontok megadásánál és a filmeket követő beszélgetés során nem csupán a felvetődő társadalmi és morális kérdésekkel igyekszünk foglalkozni, hanem azzal is, milyen filmnyelvi eszközöket használ a film ezek kezelésére, a mozgóképi közlésmód milyen sajátosságai figyelhetők meg a látott alkotásokban.

A fentiek jegyében, idei program első felében – ilyen vagy olyan módon – a kultúraközi kommunikáció problematikáját vizsgáló, igen különböző hangvételű és megközelítési móddal rendelkező játékfilmek kerülnek terítékre, mint a a perifériára rekedtek „sorstalan” sorsát megragadó Gyűlölet, a pesszimista Babel vagy a műfajilag is izgalmas Borat.

Ezzel szemben a tanév 2. félévében – 2011-ben olyan a holokauszttal kapcsolatos, zömmel dokumentarista művek szerepelnek, amelyek viszonylag újak vagy kevéssé ismertek, ritkán láthatók – vagy könnyebben hozzáférhetők ugyan, de művészeti vagy etikai szempontból izgalmas vitákra adhatnak alkalmat.

 

Helyszín:

Bálint Ház – Gombóc terem

Budapest, 1065 VI. Révay utca 16. Tel:(1)311-9214

Időpont:

Októbertől minden második szerdán 17 óra 30 perckor.

A filmklub szervezői:

Pécsi-Pollner Katalin

Károlyi Júlia film- és médiaismeret tanár (ELTE, Radnóti M. Gimnázium)

 

További információ:

Dr. Pécsi – Pollner Katalin

kulturális és alternatív programok vezetője

Telefon: +36 1 455 3306

Mob.: +36 30 627 3610

Vetítések

2010.10.06. Éjszaka a Földön (Night on Earth, J. Jarmusch, 1991)

2010.10.20. Gyűlölet (La Haine, M. Kassovitz, 1995)

2010.11.03. Ütközések (Crash, P. Haggis, 2004)

2010.11.17. Babel (A. G. Inarritu, 2006)

2010.12.01. Kelet az kelet (East is East, D. O’Donell, 1999)

2010.12.15. Gadjo Dilo (T. Gatlif, 1997)

2011.01.12. Borat (L. Charles, 2006)

2011.01.26. Törökfürdő (Il bagno turco, F. Özpetek, 1997)

2010. október 6.

Éjszaka a Földön (Night on Earth, J. Jarmusch, 1991)

Öt város, öt találkozás – variációk egy témára. Hányféle különbség és hányféle hasonlóság lehet két ember között és hogyan kerülnek ezek a felszínre abban a különleges, személytelen, de az intimitás lehetőségét is magában rejtő helyzetben, amikor taxisofőr és utasa keresztülutaznak egy alvó nagyvároson? Jarmusch feledhetetlen figurái éppúgy klasszikussá teszik a filmet, mint a megjelenített helyzetek groteszk, abszurd, néhol morbid de mindig mélyen emberséges humora és a mögötte felsejlő alapkérdés: lehetséges-e megértés két ember között?

 

2010. október 20.

Gyűlölet (La Haine, M. Kassovitz, 1995)

Kassovitz három szereplő egyetlen napját bemutató, sokak által didaktikusnak tartott drámája minden példabeszédszerűsége ellenére is erőteljes, elsősorban a három kitűnően megrajzolt figurának köszönhetően. Az Arab, a Zsidó és a Fekete fiú hétköznapiból biblikussá növő alakja annak ellenére képes hús-vér emberként is fenntartani érdeklődésünket, hogy a film kezdetétől megjósolható a tragikus végkifejlet, amely azonban egy kulcsmozzanatát tekintve mégis homályban marad, termékeny kérdőjeleket hagyva maga után.

 

2010. november 3.

Ütközések (Crash, P. Haggis, 2004)

A több Oscar-díjjal is jutalmazott filmdráma határhelyzetekben állítja egymással szembe a sokszínű amerikai társadalom egy-egy emblematikus figuráját. Egyfajta kísérletsorozatnak lehetünk tanúi: a rendező sorra veszi, hogyan reagálnak a különböző hátterű szereplők, ha szélsőséges élethelyzetekben ütközteti őket egymással és mit mond mindez a mai amerikai társadalomról, a multikulturalizmus vágyálmáról, a bennünk élő haragról (gyűlöletről?), amely mindig kész fellobbanni a mellettünk élő Másik iránt, illetve az emberségről, amely mégis kész a különbségeken túlnézve a hasonlóságokat is észrevenni.

 

2010. november 17.

Babel (A. G. Inarritu, 2006)

A Babel a többszálas cselekményvezetés már-már szélsőséges példája, amelyben a földgolyó egymástól távoli pontján élő, első látásra egymástól független szereplőiről rendre kiderül, hogy tetteikkel akár végzetes mértékben befolyásolják egymás életét. A házassági válságból kilábalni igyekvő amerikai házaspár, a zűrös tokiói kamaszlány, a mexikói házvezetőnő és a marokkói pásztorok oly különböző életvilágának találkozása nem is igényel különösebben bizarr magyarázatot, vad fordulatokat a cselekményben – elég belátnunk, hogy a globális társadalomban nemcsak minden mindennel, hanem mindenki mindenkivel is összefügg.

 

2010. december 1.

Kelet az kelet (East is East, D. O’Donell, 1999)

Egy angol kisvárosban élő, hétgyerekes brit-pakisztáni házaspár élete bővelkedik a kultúraközi párbeszéd nehézségeit illusztráló eseményekben. A kulturális örökségét a kisebbségi létben bigott eszközökkel megőrizni igyekvő muszlim apa rendre konfrontálódik gyerekeivel és feleségével, akik az ellenszegülés különféle módjait választják, miközben gyakran önmagukkal és egymással is konfliktusba kerülnek. A film a komoly téma és a nehezen feloldható dilemmák bemutatása ellenére is alapvetően vidám hangvételű. Hiteles, mégis optimista képet fest a multikulturalizmusról, amelyben a családtagok közötti szeretet képes áthidalni a világnézeti különbségeket.

 

2010. december 15.

Gadjo Dilo (T. Gatlif, 1997)

A klasszikus nevelődési regénynek is tekinthető történetben egy francia fiatalember egy romániai cigánytelepen igyekszik megtalálni egy énekesnőt, akinek a dalait nemrég elhunyt apja nagyon szerette. Helyette azonban merőben más dolgokat talál meg: egy általa addig ismeretlen és az övétől teljesen eltérő világot, egy váratlan szerelmet és talán önmagát.

 

2011. január 12.

Borat (L. Charles, 2006)

A politikai inkorrektség esszenciája természetesen a politikai korrektség nagyhatású paródiája is egyben. Borat kimond mindent, megtesz bármit és nem kímél senkit és semmilyen eszmét. Sacha Baron Cohen botrányhős brit komikus fiktív alteregója, „Borat Szagdijev kazah televíziós személyiség” dokumentumfilmet akar készíteni az Egyesült Államokról, az utazását bemutató film azonban nem csupán az amerikai társadalom elé tart görbe tükröt, hanem egész globális világunk számos fonákságát képes felmutatni egyszerre kíméletlenül durva és intellektuálisan ironikus humorral.

2011. január 26.

Törökfürdő (Il bagno turco, F. Özpetek, 1997)

Egy módos és fantáziátlan olasz házaspár életét alaposan felforgatja, amikor egy excentrikus nagynéni halála után örökölnek egy törökfürdőt Isztanbulban. A sajátjuktól olyannyira eltérő kultúrával való találkozás kibillenti őket a céltalan tespedtségből és felvillantja az újrakezdés lehetőségét…