Múzeumpedagógia

A magyar holokauszt történetét bemutató állandó és időszaki kiállítások tárlatvezetése mellett modulszerűen összeállítható, korcsoporthoz igazodó, térítésmentes foglalkozásokat ajánlunk a 12-18 éves korosztálynak.

Foglalkozásaink négy nagyobb egységre bonthatók: rendhagyó történelemórák, rendhagyó irodalomórák, tolerancia foglalkozások, illetve kifejezetten általános iskolás alsó tagozatos diákoknak kidolgozott foglalkozások. Ezek mindegyikét igény (kor valamint tudásháttér) szerint a csoportokra szabjuk.


Rendhagyó történelem órák ( 60/90’)

Emberjogok? A holokauszt idején
Jogi vonatkozásokon keresztül mutatjuk be a vészkorszak eseményeit a jogfosztástól a koncepciós perekig.

Gyereksorsok a második világháborúban
Gyerekek szemszögéből, különböző sorsokon át ismertetjük meg a diákokkal a második világháborút.

Női szerepek a táborban
Női szerepek bemutatására helyezzük a hangsúlyt a női foglyok illetve a női őrök viszonylatában.

Munkaszolgálat és tábori munka
Megismertetjük a diákokkal a munkaszolgálatot, illetve a táborokban végzett különféle kényszermunkákat.

Embermentők, elkövetők, üldözöttek
Játékos formában ismertetjük meg az embermentő tevékenységet, teszünk különbséget fogalmak között, körbejárjuk az üldöztetés és az elkövetés témakörét.

Hiányjelek: Maradni vagy menni?
Aki Magyarországon maradt akkor is amikor volt lehetősége elmenni, vagy aki elmenekült az országból, hogyan alakult íróink, tudósaink, sportolóink, szellemi nagyjaink, sorsa.

Napló sztorik
Túlélők napló jegyzetei alapján, visszaemlékezésein keresztül járjuk körbe, hogy milyen volt az „élet” a náci táborokban.


 Rendhagyó irodalomórák ( 60′)

Dilemmák Radnóti Miklós életében
Felvállalni zsidó származását vagy elbújni, elmenekülni előle? Hogyan hatott e dilemma költészetre és életre.

Munkaszolgálatos pénztárcák
Pénztárcákba rejtett dokumentumok segítségével dolgozzuk fel két híres magyar irodalmi alak életét.

Kreatív történetírás
Rejtő Jenő Csontbrigád című könyve alapján a történet kreatív újragondolásával beszélünk a munkaszolgálatról és az író életéről.

Pál utcai fiúk drámapedagógiai foglalkozás
Az ifjúsági irodalom egyik alapművének tartott regény melynek szereplői józsefvárosi gyerekek, akiknek két bérház közötti grund jelenti a játékszabadságot. A foglalkozáson a gyerekek beleélhetik magukat a játékok által megelevenedett történetbe.


Tolerancia foglalkozások: (90/160’)

Előítéletek
Szituációs játék a társadalmi csoportok, különbségek megismerésére, megmutatjuk, hogy a feltételezések nem egyszer valótlan benyomásokat alakíthatnak ki.

Kísérletek
Kisfilmek és olyan megtörtént esetek, amik szociálpszichológiai kísérletekről szólnak. Beszélgetés arról, hogy mennyire könnyű manipulálni, és egymás ellen uszítani embereket.
Filmnézés, majd közös feldolgozás a zárt közösség, az uniformizálódás és a manipuláció veszélyeiről, a Hullám című film kapcsán.

Identitás kérdése
Mit gondolunk magunkról és másokról? Hogyan viszonyulunk más országokhoz, más népcsoportokhoz? Játékos világnépei és vallásai óra.


Foglalkozások alsósoknak (1-5. osztály) (60′)

Tomi, egy családi emlék Terezínből
Tomi, olyan képeskönyv, amelyet egy apa készített kisfia harmadik születésnapjára a terezíni gettóban. A feldolgozás során a képek alapján, beszélgetünk arról, hogy hogyan éltek az emberek a nácik által minta gettónak létrehozott Terezínben.

Túlélő játék babák
Három különböző baba és egy maci egy közös van bennük, volt egy olyan kis gazdájuk, aki nem hagyta el őket, mindnek van egy története. Ezt ismerhetik meg a játékok által a gyerekek.


Beszélgetés túlélővel (120’ )

Találkozás, koncentrációs tábort, munkaszolgálatot, túlélő emberekkel, akik saját személyes tapasztalataikról és sorsukról mesélnek a diákoknak.


Jelentkezés és információ:

Árvai Noémi múzeumpedagógus
Tel: +36 1 455 3324
Email: oktatas@hdke.hu