QR-069

A családi élet milyen mozzanati kerültek ki az otthon tereiből?

A budapesti orthodox kóser éttermek, kávézók esküvők, bár micvók helyszíneiként hirdették magukat. A családi ünnepségek kikerültek a városi otthonok szűkös tereiből. Weisz Mendel éttermének „fehér termét” az elit zsidóság esküvőinek és társas összejöveteleinek helyeként hirdette. A budapesti Niszel Étterem 1929-ben a reklámjaiban az „előkelő zsidóság találkozóhelyeként” az orthodox középosztályt célozta meg.

Az orthodox kóser vendéglátóhelyek reggelizési lehetőséget, „szalmaözvegyeknek” pedig ebédmenüt kínáltak.

What aspects of family life were moved outside of the family home?

Orthodox kosher restaurants and cafés in Budapest advertised themselves as venues for weddings and bar mitzvahs. Family celebrations were taken out of the cramped confines of city homes. The “white room" of Mendel Weisz’s restaurant was advertised as a place for weddings and social gatherings of elite Jewry. In 1929, the Niszel Restaurant in Budapest targeted the Orthodox middle class in its advertisements as a ‘meeting place for upscale Jewry’.

Orthodox kosher restaurants offered breakfast and a lunch menu for ‘straw widows’.

Weisz Mendel budapesti orthodox kóser vendéglős reklámja a Zsidó Újságban

Advertisement of Mendel Weisz, an Orthodox kosher restaurateur in Budapest in the Zsidó Újság

© OR-ZSE Könyvtára

A Niszel orthodox kóser étterem és kávézó reklámja – fővárosi, vidéki és határon túli orthodox rabbik ajánlásával – a Zsidó Újságban

Advertisement of the Orthodox kosher restaurant and café Niszel – with recommendations from Orthodox rabbis in the capital, the countryside and transborder – in the Zsidó Újság

© OR-ZSE Könyvtára