A mozaikművészet az emberiség olyan nagy múltra visszatekintő művészi kifejezési eszköze, amelynek nem csupán emlékei, de technikája is szinte alig változva vészelte át az évezredek múlását. Rác András festő- és mozaikművész mintegy hat évtizedes munkásságát mégis az anyagokkal és a technikai eljárásokkal való állandó kísérletezés jellemezte. A művész életútját, alkotásinak gazdagságát mutatjuk be a Körmendi Galéria most megjelent albumának könyvbemutatóján.
KönyvEsténk háziasszonya Szegvári Katalin, aki Rác Andrással beszélgetve megismertet minket e különleges technika kulisszatitkaival, a festészet és a mozaikművészet kapcsolódási pontjaival, az alkotó családjának tragikus történetével. A látogatók a helyszínen az album mellett megtekinthetik a művész néhány, a könyvbemutató alkalmával kiállított alkotását is.
Rác András festőművész, mozaikművész életútja
Rác András festő, mozaikművész 1926-ban született Kolozsváron. 1946-tól 1951-ig végezte a budapesti Képzőművészeti Főiskola festő, majd mozaik-szakát, ahol olyan kiváló mesterei voltak, mint Berény Róbert és Fónyi Géza. A főiskola elvégzése után mindmáig szabadfoglalkozású képzőművész. Tagja a Képző- és Iparművészeti Szövetségnek, a Művészeti Alapnak és a Vizual Art alkotóközösségnek. A hatvanas évektől kezdve számos hazai és külföldi egyéni- és csoportos kiállításon vett részt. Több nagyméretű mozaikja díszíti Dunaújváros, Budapest, Pécs, Miskolc, Ózd és Békéscsaba középületeit.
Rác András művészetét eredetileg az olajfestés és a klasszikus mozaik jellemezte, idővel azonban új technikákat dolgozott ki, a mozaik-reliefet, majd a hidegzománc-festést. Jelentősek a technikai kísérletei, melyek műfaji határokat tágítják ki. Anyag-kollázsai, relief-mozaikjai vagy hidegzománc alkotásainak sorozata tanúskodnak kísérletező kedvéről. A grafikát is műveli, szeriografikát, monotípiákat készít. Budapesten és Szentendrén dolgozik.
A ’60-as években nagyméretű olajfestményeinek témáját a megélt történelem, a város inspirálta. Több portrét is festett, idővel azonban ez a figurativitás az elvontabb kompozíciókkal egyesül. Későbbi műveiből kitűnik, hogy számára az alkotás nem ábrázolás, hanem a szavak nélküli közlés, jeladás, üzenet. Rác András a fali-kép jellegű mozaikok készítése kapcsán mélyült el a technikai kivitelezés problémáiban. Kísérletező ember lévén úgy találta, hogy a festékpigment a gyanta kötésére is alkalmas s megpróbált immár mozaik nélkül is képeket készíteni e technikával. Rác gyanta-festményei oldottabbak, képlékenyebbek, mint a fegyelmezettséget kívánó mozaikok, de életművében igen erős a
harmónia eszméje.
A művész életműve nem tagolható. Az anyag és a technika változatossága jelzi a műalkotás folyamatát, nem keres stílust a műveinek, hanem ahogy fogalmaz: üzenetvivő, melynek forrása valahol nagy eszmék, ideák környékén keresendő. Foglalkoztatják a létezés alapvető kérdései s ezek mitológiai vagy éppen zenei utalásokkal mind jelen vannak képein.
(Kovács Árpád)
Egyéni kiállításai
1967 • Műcsarnok, Budapest
1968 • Műegyetemi Kollégium, Budapest
1969 • Lambert Galerie (kat.), Párizs
1970 • Le Rempart Galerie, Brüsszel
1973 • Perrins Gallery, London
1975 • Szinyei Merse Terem, Szekszárd (kat.)
1977 • Képcsarnok, Győr (kat.)
1979 • Képcsarnok, Szekszárd • Jurisics-vár, Kőszeg
1980 • Kulturális Kapcsolatok Intézete, Dorottya u. (kat.)
1981 • Preuss Galerie, Hamburg • Salon für Abstrakte Kunst, Hamburg • Frankfurter Künstlerklub, Nebbinesches Gartenhaus, Frankfurt am Main • Pleiwisart Galerie, Hamburg • Képcsarnok, Pécs
1983 • Hotel Hilton, Karlsruhe • Művelődési Központ, Celldömölk
1989 • Művésztelepi Galéria, Szentendre
1992 • Vizualart Galéria, Budapest
1993 • Angelika presszó, Budapest
1995 • Németvölgyi úti iskola, Budapest
1998 • Téma és variációk, Budapest Kongresszusi Központ, Budapest (kat.).
2006 Körmendi Galéria, Sopron
2006 Magyar Újságírók Országos Szövetsége Székház
Csoportos kiállításai
1951 • Nemzetközi Művészeti Kiállítás (VIT), Berlin
1958 • Fiatal Képzőművészek Stúdiója, Ernst Múzeum, Budapest
1962 • 9. Magyar Képzőművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest
1963 • New End Gallery, London
1965 • Kamara kiállítás, Műegyetemi Kollégium • 10. Magyar Képzőművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest
1968 • Építészet és Képzőművészet, IPARTERV • Mozaikos találkozó és kiállítás, Vela Luka (YU) • Ljubljana • Belgrád • Zágráb
1971 • Új Művek, Műcsarnok, Budapest • Fiatal Művészek Nemzetközi Kiállítása, Takanava Múzeum, Tokió
1972 • Murális tervek és anyagkísérletek, IPARTERV
1973 • II. ker. Jubileumi kiállítás, Radnóti Klub
1978 • Festészet ?77, Műcsarnok, Budapest
1982 • Hat magyar festõ…, Művészeti Galéria, Orly Sud, Párizs
1984 • Vizualart, Iskola Galéria, Budapest-Csepel
1985 • Vizualart, Frankfurter Künstlerklub, Nebbinesches Gartenhaus, Frankfurt am Main
1987 • Szentendrei Tárlat, Képtár, Szentendre • Vizualart Galéria, Budapest
1988 • Tavaszi Tárlat, Műcsarnok, Budapest • Vizualart, Frankfurter Künstlerklub, Nebbinesches Gartenhaus, Frankfurt am Main
1989 • Téli Tárlat, Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége, Műcsarnok, Budapest • Vizualart, Hotel Atrium Hyatt, Budapest • Magyar Képzőművészeti kiállítás, Baden-Würtenberg tartomány képviselete, Bonn
1990 • Kép ?90, Műcsarnok, Budapest
1991 • Vizualart Galéria
1993 • Farrah-kastély, Zeltweg (A)
1994 • Tavaszi Tárlat, Petőfi Csarnok
1998 • Ecce Homo, Vigadó Galéria, Budapest
1999 • Szentendrei Tárlat, MűvészetMalom, Szentendre
2000 • 70 éves a Művésztelep, MűvészetMalom, Szentendre • Őszi Tárlat, Művésztelepi Galéria, Szentendre.
Köztéri művei
Fát ültető úttörők (mozaik, 1951, VIT-kiállításról a Szovjetunióba került)
Sztálinvárosi üzletház, (mozaik, 1952, Dunaújváros)
Fát ültető úttörők (1954, Budapest, Pesterzsébeti iskola, leverték)
mozaik (1955, Budapest, Nagy Lajos úti lakóház)
mozaik (1957, Hajdúnánás [Hegyi Györggyel])
mozaik (1962-63, Pécs-Uránváros, munkásszállás)
mozaik (1963, Bukarest úti autóbusz pályaudvar)
Képeskönyv (mozaik, 1964, Budapest, Heim Pál Kórház)
Budapest látkép (Margithíd presszó, 1965-66, Budapest, megszűnt)
Úttörő felvonulás májusfával (1965-66, Miskolc, Kilián-telepi iskola)
Színes üvegablak (1968, Budapest, Royal szálloda, bárhelyiség, megszűnt)
Madarak (vegyes technika, 1968, Balatonalmádi buszpályaudvar)
Öntöde (reliefmozaik, 1971, Ózd, Járási Tanácsház)
reliefmozaik (1977, Budapest, Kálvin téri Aranypók üzlet)
Madár (reliefmozaik, 1979, Budaörs, repülőtéri MÉM iroda)
Világ proletárjai, egyesüljetek! (reliefmozaik, 1982, Budapest, Csepel-művek, Kultúrterem)
Sportolók (reliefmozaik, 1987, Békéscsaba, Sportcsarnok).
Művei gyűjteményekben
Körmendi-Csák Gyűjtemény, Budapest
Fővárosi Képtár, Budapest
Irodalom
LÁNCZ S.: Új műalkotások a Heim Pál Kórházban, Művészet, 1964/10.
FÓTHY J.: Kiállítási krónika. Rác András, Művészet, 1967/6.
NÉMETH L: Az absztrakt művészet képviselői, New Hungarian Quarterly, 1968/ősz
SÓOS ZS: Látásművészet. Beszélgetés Rác Andrással, Magyar Rádió, 1978. január 8.
CSAPÓ GY.: Közelképek. Beszélgetések, 1982
FELEDY B.: Rác András művészetéről (kat., Budapest Kongresszusi Központ, 1998).
Film
2006. – Rác András alkotásai
Szentendrei TV – portréfilm – 25:31
2006. – Rác András
Művészvilág Szentendrén – portréfilm – 27:12
2006. – Rác András Sopronban
Körmendi Galéria – kiállítás – 04:33
1993. – Rác András interjú
Körmendi Galéra – interjú – 02.03
A könyv bibiliográfiai adatai
Rác András
A sorozat szerkesztője: Csák Ferenc
A tanulmányt írta: Matits Ferenc művészettörténész
A könyvet tervezte: Réti Attila
Kiadó: Körmendi Kiadó
Budapest-Sopron, 2010.
Galériák
Név |
---|
Rác András albumából 2010. |