QR 30

Mautner Henrik a feltaláló?

Mautner Henrik bérelt birtokán Mindszentpusztán nem volt vasút, ezért közúti gőzmozdonnyal akarta Győrig vontatni a gabonával megrakott szekereit. A találmány azonban vegyes fogadtatást kapott. A tiltakozók érvelése az volt, hogy túl zajos, sűrűn lakott területen halad át, és tűzveszélyes. A gőzkocsi önsúlya 9 tonna volt, vitelképessége 200 mm, egy-egy kerekének talpszélessége 40 cm. Henrik szerint a találmány közhasznú célt is szolgált, mivel előnyös volt a sokszegénynek is, kik olcsó pénzen bevitethették termékeiket a városba. Az engedélyezés feltételei között szerepelt, hogy az úttest kiszélesítésének, felmagasításának, a műtárgyak újból építésének és helyreállításának, továbbá a gőzkocsi üzembe helyezése után a felmerülő esetleges károk rendezésének a költségét Mautner Henrik viseli. Hosszan elhúzódó egyeztetések után végül a találmány megkapta az engedélyt és forgalomba állhatot.

Henrik Mautner the inventor?

Henrik Mautner designed a road steam wagon for transporting crops and a winding machine for threshing for his own farm. He had these licensed.

Beszámoló a közúti gőzkocsiról, másnevén lokomobilról. Győri Hírlap, 1894. július 22.

A report on the road steam truck, also known as the locomobile. Győri Hírlap, 22 July 1894.

© Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér – Helyismereti Gyűjtemény, Győr

Mautner Henrik 1896-ban kévehordót tervezett cséplőgépekhez. Az eszköz használata révén kevesebb munkással is el lehetett végeztetni a cséplést. Mautner Henrik ezen tanulmányára is szabadalmat kért, és ez a találmány már a Győri Közlönyben is a gőzkocsinál lelkesebb fogadtatásban részesült.

Csatolmányok

Név Méret
Köztelek, 1896. március 7. Köztelek, 7 March 1896. © Arcanum Digitális Tudománytár 1 MB