Mautner Henrik a feltaláló?
Mautner Henrik bérelt birtokán Mindszentpusztán nem volt vasút, ezért közúti gőzmozdonnyal akarta Győrig vontatni a gabonával megrakott szekereit. A találmány azonban vegyes fogadtatást kapott. A tiltakozók érvelése az volt, hogy túl zajos, sűrűn lakott területen halad át, és tűzveszélyes. A gőzkocsi önsúlya 9 tonna volt, vitelképessége 200 mm, egy-egy kerekének talpszélessége 40 cm. Henrik szerint a találmány közhasznú célt is szolgált, mivel előnyös volt a sokszegénynek is, kik olcsó pénzen bevitethették termékeiket a városba. Az engedélyezés feltételei között szerepelt, hogy az úttest kiszélesítésének, felmagasításának, a műtárgyak újból építésének és helyreállításának, továbbá a gőzkocsi üzembe helyezése után a felmerülő esetleges károk rendezésének a költségét Mautner Henrik viseli. Hosszan elhúzódó egyeztetések után végül a találmány megkapta az engedélyt és forgalomba állhatot.
Henrik Mautner the inventor?
Henrik Mautner designed a road steam wagon for transporting crops and a winding machine for threshing for his own farm. He had these licensed.
Beszámoló a közúti gőzkocsiról, másnevén lokomobilról. Győri Hírlap, 1894. július 22.
A report on the road steam truck, also known as the locomobile. Győri Hírlap, 22 July 1894.
© Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér – Helyismereti Gyűjtemény, Győr
Mautner Henrik 1896-ban kévehordót tervezett cséplőgépekhez. Az eszköz használata révén kevesebb munkással is el lehetett végeztetni a cséplést. Mautner Henrik ezen tanulmányára is szabadalmat kért, és ez a találmány már a Győri Közlönyben is a gőzkocsinál lelkesebb fogadtatásban részesült.
Név | Méret |
---|---|
Köztelek, 1896. március 7. Köztelek, 7 March 1896. © Arcanum Digitális Tudománytár | 1 MB |